torstai 15. maaliskuuta 2007

Reklamaatio

Lähetin maanantaina seuraavankaltaisen kiukkuisen viestin Maikkarin nettisivuille.

Heippa,
olen innokas kotikokki ja seuraan ohjelmaanne säännöllisen epäsäännöllisesti. Parinkymmenen vuoden kokkailukokemuksella ruuanlaittoanne ja uusia ideoita on mukava seurata, mutta reseptiikassanne on selkeitä puutteita!

Ärsyynnyin erityisesti viikonloppuna, valmistaessani Meri-Tuulin ohjeen mukaista focacciaa. Reseptiikka on netissä suoraan sanottuna päin pers*ttä - nesteen ja jauhojen määrä ei tuossa ohjeessa ole missään suhteessa!! (Oikeasti: - 6 dl vettä ja "n." 7 dl jauhoja..?!). Tupareideni focaccia näytti (ja maistui!) rosmariiniseltä pannukakulta, eikä suinkaan herkulliselta leivältä.

Hieman siis tarkkuutta ohjeisiin pyytäisin - em. ohjeesta myös puuttui kokonaan hiivan lisäämiskohta: vanhana pullaleipurina osaan kyllä lisätä hiivan nesteeseen - mutta teidän ohjeenne puutteiden perusteella olisi jäänyt hiivapala nököttämään pöydälle.

Rakentavin kritiikkiterkuin,
kirsusein, Helsingin Kallio.

Ja suureksi yllätyksekseni viestini ei suinkaan jäänyt killumaan kyberavaruuteen - vaan siihen jopa vastattiin! Allaoleva maili kolahti nimittäin mun inboksiin eilen:

Hei!
Pahoittelen kovasti, että focacciasi ei onnistunut. -Reseptissä on tosiaan virhe, jonka huomasin jo helmikuun alussa ohjeen ilmestyttyä sivuille ja välitin korjaukset eteenpäin. Valitettavasti niitä ei oltu tehty sivuille ja en itse muistanut käydä tarkistamassa asiaa. Oikea jauhojen määrä on n. 11 dl. Laitan itse leivontaohjeisiini jauhojen määräksi noin, sillä välillä riippuen ilman lämpötilasta, jauhoista tai ties mistä huomaan laittavani puoli desiä vähemmän ja joskus taas reilut 11 dl, focacciassa se ei ole niin tarkkaa ja itse leivon aika rennolla kädellä.

Tottakai haluamme, että reseptimme ovat tarkkoja ja oikein nettisivuilla, mutta tällä kertaa oli käynyt tuplavirhe, joka siis läpäisi myös oikolukijan sihdin.
-Jos olet huomannut siis muitakin puutteita, niin laita niistä ihmeessä palautetta, niin tarkistamme asian.

Hauskaa kevättä kuitenkin ja kiitos palautteesta!
terveisin,
Meri-Tuuli Lindström

Toisin sanoen - reklamointi kannattaa aina. Reseptiikka oli korjattu jo nettiinkin, ja ainakin mun mieli parani ainakin neljä astetta, kun tuli sellainen fiilis, että joihinkin asioihin voi vielä näin 2000-luvullakin vaikuttaa. Kivvaa. Joku ihq-d44 -julkkiskokki vaivautui näppiksensä ääressä sen verran, että kuuli kalsean kansalaisen äänen - ja jopa vastasi siihen!

Antakaahan siis palautetta ihmiset, rakentavassa hengessä tiätty. [Nimimerkillä mun ensimmäinen palauteideahan oli siis kusta uunipellille, pakastaa tuotokseni, ja viedä sitten pikku yllätykset kunkin Ritarin postilaatikkoon.. MUAH!]

1 kommentti:

Kaisa kirjoitti...

Aina kannattaa valittaa - ja pitää! Mä vein tänä aamuna mun pyörän takaisin liikkeeseen, koska toisen putiikin huolto huomasi, että vaihteiden osat ei sovi yhteen (9 vaihteen vaihtaja ja 8 vaihteen takapakka, jos jotakuta kiinnostaa).

Olen ajanut pyörällä vuoden huomaamatta mitään, mutta perkele mähän en ala väärillä osilla ajamaan enää metriäkään! Sain 24-vaihteisesta pyörästäni 27-vaihteisen takuun piikkiin ja kaikki kuluneet osat vaihdettiin. Ilmeisesti tehtaalla oli mokattu, mutta huolto hoiti homman kyselemättä mitään kiusallisia kysymyksiä kuten "et ole sitten aikaisemmin huomannut". Olen tyytyväinen kuluttaja :)